دست نوشته های یک مانی

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری فکر می کند ...
دست نوشته های یک مانی

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری فکر می کند ...

چرا احمدی نژاد از انتخابات نهی شد؟

چیزی حدود پنج روز از نهی احمدی نژاد می گذرد. البته درست تر این است که بگویم 5 روز است که رسما رهبر جمهوری اسلامی این خبر را تایید کرده‌اند که احمدی نژاد را از شرکت در انتخابات نهی کرده اند.

این خبر خیلی قبل تر در برخی رسانه‌ها منتشر شدهع بود و با واکنش تند هواداران احمدی نژاد روبه رو شده بود. آنها می گفتند این خبر کذب است و رهبری خودشان رسما اعلام می کنند اگر چیزی باشد و اتفاقا رهبر جمهوری اسلامی دقیقا این مسئله را دستمایه قرار دادند و در اظهارات خود گفتند که این هم پشت بلندگو.


اظهارات آیت الله علی خامنه ای به این شرح بود:

خب بله، یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است باید به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، بخصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می‌شود. دو قطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو. [خنده حضار]


لینک خبر در ایسنا: روی اینجا کلیک کنید.


بعد از اظهارات آیت الله خامنه‌ای، احمدی نژاد ظرف یک روز در نامه‌ای اعلام کرد که در انتخابات شرکت نمی کند.

روزنامه جمهوری اسلامی در همین راستا مقاله‌ای نوشت و ماجرای این دیدار را توضیح داد. در این نوشتار آمده بود:


«این دیدار به درخواست محمود احمدی‌نژاد صورت پذیرفته و در آن جلسه رئیس دفتر رهبر انقلاب هم حضور داشته است. احمدی‌نژاد به بیان گزارش از سفرهای استانی اخیر خود پرداخته و ادعا کرده است "عملکرد ضعیف دولت مردم را مستاصل کرده است و از من تقاضای ورود به انتخابات دارند". مقام معظم رهبری در جواب تاکید کرده‌اند "این سفرها نباید شائبه انتخاباتی به خود بگیرد چون قرار نیست جناب عالی در این رقابت شرکت کنید". ایشان در برابر اصرار احمدی‌نژاد که خواست و فشار مردم را بسیار زیاد توصیف کرده، تاکید کرده "حضور شما در انتخابات موجب ایجاد دو قطبی است و این موضوع به صلاح امر انقلاب و مردم نیست و شما باید در برابر این خواست مقاومت کنید".»


در این راستا چند تحلیل مطرح شد.


تحلیل اصول گرایان

1- رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند از تکرار اتفاقات سال 88 جلوگیری کنند و نخواسته‌اند فضا دو قطبی شود. (تحلیل اکثر اصول گرایان این مورد است)

2- با توجه به اینکه تاکنون در جمهوری اسلامی تجربه سه بار ریاست جمهوری نداشته ایم و باید از همه سرمایه های انقلاب استفاده کرد، رهبری از احمدی نژاد خواست در انتخابات شرکت نکنند. (اقلیتی از اصول گرایان قائل به این تئوری هستند)

3- مجله مثلث وابسته به زاکانی از نمایندگان ادوار مختلف مجلس و اصولگرا در تحلیلی بالا بردن نارضایتی مردم از نظام را دلیل این امر شمرد. این مجله نوشت: شاید احمدی‌نژاد هنوز هم رای طبقه پایین جامعه را داشته باشد اما نباید فراموش کرد که طبقه روشنفکر و نخبه و حتی متوسط جامعه هنوز با بدبینی به او نگاه می‌کنند. آنها آرامش دوره حسن روحانی با همه مشکلاتش را ارجح بر آمدن آن مرد می‌دانند و بازگشتش می‌تواند یک عامل نارضایتی اجتماعی از نظام شود. احمدی‌نژاد حتی برای همان طبقه مذهبی که زمانی او را مرد محبوبشان می‌دانستند هم دیگر محبوب نیست.  او نماد ولایت‌ناپذیری شد با همان تاخیری که در برکناری مشایی داشت. شاید سر نهادن به این نهی‌شدن او را به دایره ولایت‌پذیران بازگرداند.

4- برخی اصول گرایان مانند شجونی قائل به این هستند که صحبت رهبری جمهوری اسلامی ایران تنها یک صحبت توصیه مانند بوده و حکم نبوده است. شجونی به تابناک در همین رابطه گفت: منظور آقا این بود که اگر احمدی‌نژاد می‌خواهد کاندیدا بشود، در موعد قانونی ثبت نام و فعالیت کند وگرنه منظور ایشان عدم شرکت در انتخابات نبوده است!


تحلیل اصلاح طلبان


1- مشخصا احمدی نژاد به دلیل پرونده های مفتوح اطرافیانش و برخی مشکلات اقتصادی ایجاد شده در دوره ریاست جمهوری‌اش، رد صلاحیت می شده و آیت الله خامنه‌ای نمی‌خواستند این مسئله صورت بگیرد و به همین دلیل گفته‌اند تا احمدی نژاد کاندید نشود.

2- آیت الله خامنه‌ای احتمال می‌داده‌اند تا با کاندید شدن احمدی نژاد، بخشی از رای خاموشی انتخابات به انتخابات برگردند و احمدی نژاد با شکست فاحشی رو به رو شود. ایشان ترجیح داده تا میزان این شکست را کم کند چراکه در صورت برگزاری انتخابات با رقبایی ضعیف، روحانی نمی‌تواند موج‌سازی کند و نهایتا با پیروزی شکننده 51 درصد رئیس جمهور می‌شود. (مشخصا این تحلیل از سوی اصلاح طلبان بدبین مطرح می‌شود.)



==================================================


پی نوشت:

متاسفانه در رسانه‌ها منتشر شد که حکم 16 سال زندان خانم نرگس محمدی تایید شده است. از شدت تاثر نمی‌دانم چه بگویم ...متاسفم


لینک خبر در تابناک: روی اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد