دست نوشته های یک مانی

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری فکر می کند ...
دست نوشته های یک مانی

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری فکر می کند ...

برای مردی پر از رموز ، سید احمد کسروی

( متن زیر به درخواست دوست عزیزم بهزاد به مناسبت سالروز کشته شدن احمد کسروی نوشته شده - این مطلب در وبلاگ مرحوممان بود )


پیش از صحبت در مورد کسروی به نظر می رسد اهمیت چندانی در این زمینه وجود ندارد که کسروی کی و کجا به دنیا آمده و ...

فارغ از برچسبهایی واهی شبیه مزدور بودن و بی دینی و ادعای پیامبری و ... که اولی از سوی پان ترکها و دومی از سوی بنیادگرایان اسلامی گفته می شود ؛ آنچه که کسروی را از سایر متفکران هم عصرش متمایز می کند ، نه نوشتن شیعی گری و نوشتن بهائی گری و صوفی گری و زبان آذری و ... بلکه توجه به علل عقب ماندگی است !

کسروی با نوشتن تاریخ خوزستان ، نشان می دهد که دین به تنهایی باعث عقب ماندگی نمی شود و در خوزستان اختلافات شدید دو قبیله بزرگ موجب عدم رشد می شود ! تا جایی که با خوش شناسی در خوزستان کشته نمی شود !

اهمیت کسروی در ادبیات فارسی بسیار زیاد است ...
کسروی حافظ را مردی مفت خور و سعدی را مردی نا پاک می داند و فارغ از درست یا غلط بودن نظرش در این رابطه ؛ برای وی این احترام را قائلم که این نقد را انجام دهد !
کسروی به زبان های فارسی و عربی و ترکی بسیار مسلط و با زبان های فرانسه و انگلیسی آشنایی خوبی داشته و حداقل ماجرا آنست که سواد تصحیح و نقد حافظ را داشته که کتاب حافظ چه می گوید را می نویسد !
این در حالیه که در نقطه ی مقابل احمد شاملو حضور دارد ! شاملو هم مانند کسروی به اکثر شعرای قدیمی ایران حمله می کند و با تصحیح دیوان حافظ سعی در گذاردن پا بر جای بزرگان می کند ولی با برخورد شدید خرم شاهی و آیت الله مطهری رو به رو می شود و اشتباهات عجیب او در نقد حافظ کار او را بسیار ابتدایی نشان می دهد ! مضافا اینکه شاملو کمترین اطلاعاتی در مورد زبان فارسی و عربی ندارد !

از نقاط تاریک کارنامه زندگی کسروی زمانیست که وکالت پزشک احمدی را قبول می کند ...

تاثیر کسروی در زمان خودش بسیار بالا بوده ؛ به طوری که جلال آل احمد هم می نویسد که در دوران 20 سالگیش به شدت تحت تاثیر کسروی بوده و نقد هایی هم مانند علی شریعتی بر کسروی وارد می داند ! 

علی شریعتی اعتقاد دارد که زمانیکه کشور تحت اشغال رضا خان و انگلیس و نیروهای متفقین است ، صحبت از شیعی گری کاری عبث است !
هرچند که من وکیل کسروی نیستم ولی ایا خرافات آن زمان در ایجاد فضای اشغال ایران تاثیر نداشته ؟

علی ای حال ، با وجود همه توهین ها و داوری های بی خردانه نسبت به او اعتقاد دارم که کمترین خدشه ای به شخصیت او در تاریخ روشنفکری ایران وارد نخواهد شد و کتاب هایی مانند تاریخ مشروطه و تاریخ خوزستان او از خدمات بزرگ وی به تاریخ این کشور خواهند بود ...

کسروی سرانجام در 20 اسفند توسط گروه فدائیان اسلام که خیابان های زیادی در تهران را به نام خود زده اند در کاخ دادگستری کشته شد ...
سوالی که از عبدخدائی که هنوز هم زنده هست ( همچنین از همفکران نواب صفوی ها و عبدخدائیی ها ) باید پرسید این است که آیا جواب اندیشه را با قمه باید داد ؟


مانی


=====================================


برای دانلود کتاب های کسروی به این لینک زیر بروید‌‌ .


( مطلب از وبلاگ مرحوممان بود )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد