دست نوشته های یک مانی

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری فکر می کند ...
دست نوشته های یک مانی

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری فکر می کند ...

یک روز در ابن‌بابویه

شنبه هفته قبل برای گرفتن کارت سوخت ماشینم مجبور شدم برم اداره پست شهرری. بعد از گرفتن کارت سوخت نتونستم جلوی وسوسمو بگیرم و رفتم #ابن‌بابویه که قبرستان قدیمی تهران است و محل دفن بزرگان و مشاهیر زیادیه. یه سری عکس هم گرفتم که این مطلب رو بنویسم. ارزش یه بار خوندن رو داره.
برای خوندنش به ادامه مطلب برید چون عکس داره، نخواستم قالب وبلاگو بهم بزنه
  
۱/ قبرستان #ابن_بابویه در شهر ری تهران هست و نام گذاریش هم به واسطه مقبره #شیخ_صدوق هست که از ستون‌های مذهب تشیع هستن. ایشان بنا به روایات، به واسطه دعای حضرت ولیعصر در دوران غیبت صغری به دنیا اومدن. محل دفن ایشان در اوایل دوره قاجار یک قبر ساده بوده تا اینکه یک سیل بزرگ می‌آید.
با آمدن سیل بخشی از قبر میریزد و جنازه شیخ سالم بیرون از خاک می‌افتد و فتحعلی‌شاه قاجار خودش شخصا دوباره شیخ را در خاک می‌گذارد. به واسطه دفن شیخ صدوق در این مکان، این محوطه تبدیل به قبرستان می‌شود. مقبره شیخ خلوت بود و برای همین واردش شدم و عکسی هم گرفتم.


۲/ دومین مدفون مشهور در ابن‌بابویه، زنده یاد جهان پهلوان غلامرضا #تختی است. چون همه می‌شناسیدش، درباره‌اش نمی‌نویسم. فقط یه چیزی بگم و اونم اینکه من تقریبا سالی ۵ بار می‌رم ابن‌بابویه و هر بار رفتم، دیدم قبر ایشان را کسی شسته و ظاهرا این رمز جاودانگیه الحق مرد تکرار نشدنی است.

۳/ از مشاهیر مدفون ابن‌بابویه، جناب #رجبعلی_خیاط از عرفای معاصر هست که بنده شخصا خیلی خیلی بهشون ارادت دارم. یه سرچ گوگل نام ایشان را بزنید، ضرر نداره. پسر کوچک ایشان را می‌دانم در خیابان مظفر تهران عینک فروشی دارند. ایشان به همراه همسر و فرزندان فقیدش در این اتاق مدفونند.

۴/ در سوی دیگر قبرستان، شهدای ۳۰ تیر کنار هم آرمیده‌اند. در ۳۰ تیر حامیان #مصدق که با آمدن #قوام_السلطنه مخالف بودند تظاهرات کردند و در خیابان شهید شدند و اینجا کنار هم به خاک سپرده شده‌اند. مصدق وصیت کرده بود کنار آن‌ها دفن شود ولی نه در حکومت قبلی و نه فعلی این اتفاق نیافتاد.


۵/ پنجمین مدفون مشهور در ابن‌بابویه، #دکتر_فاطمی هست. ایشان وزیر امور خارجه دولت مصدق بودند و بعد از کودتای ۲۸ مرداد تنها عضو جبهه ملی بودند که اعدام شدند. حسین فاطمی در ملی شدن نفت ایران نقش مهمی داشت و حتی وساطت‌های خارجی هم مانع اعدام او و لطمه زدن شعبان جعفری به او در دادگاه نشد.

۶/ مهوش از اولین خوانندگان زن در ایران هم در ابن‌بابویه دفن است. اخیرا سنگ قبر او توسط فرزندخواندگانش تغییر کرده است. او با ماشینش تصادف کرد و در ۴۰ سالگی درگذشت. مراسم درگذشتش مثل مراسم مرتضی پاشایی بود و جمعیت بزرگی در مراسم تدفین او شرکت داشتند.

۷/ علی اکبر #دهخدا از مشاهیر دیگر مدفون در ابن‌بابویه است. هرچند ما این مرد بزرگ را بیشتر با لغت نامه و چرند و پرند و ... می‌شناسیم ولی او در عالم سیاست هم مرد بزرگی بود و چوب علاقه‌اش به مصدق را هم خورد. او در مشروطه هم فعال بود. دهخدا در کنار خانواده‌اش و در یک اتاق مدفون است.

۸/ محمد علی #فروغی او به ادبیات و تاریخ ایران کرده اما شهرت اصلی‌اش در حفظ ایران پس از حمله متفقین است و اینکه با زیرکی و تلاش زیاد توانست محمدرضا را پادشاه ایران کند. شاید اگر رضا شاه از امثال او بیشتر مشورت می‌گرفت سرنوشت چیز دیگری بود. او نمونه بارز یک رجل سیاسی است.

9/ اینجا محل دفن تیمسار فتح‌الله مین‌باشیان که سابقه بازی در استقلال را هم دارد نیست ولی تعدادی از خانواده او در اینجا دفن شده‌اند از جمله غلامحسین مین‌باشیان. او بنیان گذار تغییر موسیقی در ایران است.

۱۰/ دکتر #امیر_اعلم بنیانگذار شیروخورشید یا هلال احمر خودمون، پزشک مخصوص احمدشاه و رضا شاه. او بنیانگذار یک بیمارستان زنان در تهران شد که امروز در وسط شهر و با نام بیمارستان امیر اعلم می‌شناسیمش. البته الان فقط برای زنان نیست این بیمارستان.

۱۱/ دکتر #غلامحسین_صدیقی پدر جامعه شناسی در ایران و وزیر کشور مصدق. بنده افتخار شاگردی دوتن از شاگردان ایشان را دارم. دکتر صدیقی پیشنهاد شاه را برای نخست وزیری قبول نکرد چون شاه شروط او را قبول نداشت. پیشنهادی که بختیار قبول کرد. ایشان در کنار دو همسر و فرزندش دفن شده است.

۱۲/ بعد از پرس و جوی زیاد محل دفن #صادق_قطب‌زاده را پیدا کردم. #قطب‌زاده جایی میان صحن شیخ صدوق و مقبره تختی در جایی بدون سنگ مزار دفن شده است. قطب‌زاده که اولین رئیس صداوسیما در جمهوری اسلامی بود، به جرم دست داشتن در کودتا، اعدام شد.
جایی که دورش خط کشیده‌ام، محل دفن #صادق_قطب‌زاده است. قطب زاده نماد یک سیاستمدار بلندپرواز است که وقتی محاسباتش اشتباه از کار در می‌آید، سرنوشت حتمی‌اش مرگ است. اینکه چرا الان سنگ مزار ندارد هم ظاهرا مقصرش خانواده او هستند که به دنبالش نیستند.

۱۴/ اشرف الدین حسینی گیلانی ملقب به #نسیم_شمال از طنز پردازان، نویسندگان و شاعران فعال در مشروطه بود که نشریه نسیم شمال را منتشر می‌کرد. در اواخر عمرش به دلیل جنون در تیمارستان بستری بود البته اینکه واقعا جنون داشت یا نه مورد اختلافه.

۱۵/ از دیگر مشاهیر مدفون در ابن‌بابویه، #میرزاده_عشقی است. نویسنده و روزنامه‌نگاری که قلم بسیار تندی داشت و در ۳۱ سالگی و در دوره رضا شاه ترور شد. او از مخالفان رضا شاه بود و این شعر از او مشهور است:
پدر ملت ایران اگر این بی پدر است / بر چنین ملت و روح پدرش باید رید

۱۶/ خانواده حاج #حسن_شمشیری در کنار مقبره تختی آرمیده‌اند. حسن شمشیری از تاجران با نفوذ و حامیان جبهه ملی و محمد مصدق بود. او جهت کسری بودجه دولت مصدق که به واسطه تحریم نفتی ایجاد شده بود، ۵۰۰ هزار تومان اوراق قرضه خریداری کرد.

۱۷ ،۱۸ و ۱۹/ از نام‌آوران دیگر مدفون در ابن‌بابویه می‌توان به #جواد_فاضل از نویسندگان و مترجمان مشهور اشاره کرد. او از کسانی است که نهج‌البلاغه را ترجمه کرده. همچنین #معینی_مهر از خوانندگان اصطلاحا کوچه بازاری و #رحیم_موذن‌زاده که او را با اذان خاصش، می‌شناسیم.

۲۰/ یکی دیگر از مدفونان مشهور در ابن‌بابویه میرزا #ابوالحسن_جلوه است. او از فلاسفه و عرفای مشهور است که شاگردان زیادی داشت. بخشی از کتابخانه غنی او، امروز در کتابخانه مجلس است.

۲۱/ این پیرمرد را هم در ابن‌بابویه بر سر مزار همسرش دیدم و عکسی از او گرفتم. نام آوران دیگری هم در اینجا بودند که فرصت نشد بر سر مزارشان بروم. افرادی هم مثل آقای حلبی بنیان گذار انجمن حجتیه، قبرشان زیر صحن شیخ صدوق رفته است.

اگر این متن جالب بود، برای دیگران هم به اشتراک بگذاریدش. می‌دانم طولانی بود و امثال من چون وبلاگ نویس در اصل بودیم، به این نوع نوشتن عادت داریم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد